Sänk ribban lite så orkar du hålla i din träning

Forskning visar att hälften av alla som börjat träna slutar inom tre till sex månader. Enligt Karin Weman Josefsson ,doktor i psykologi på Högskolan i Halmstad, är det vanligaste skälet är att man går ut med alltför höga ambitioner. Det finns skillnader mellan män och kvinnors motivation.

– Det verkar som att män är mer motiverad av yttre faktorer som att vinna en tävling eller jämföra sig på olika sätt. I just min forskning såg vi att kvinnor drivs mer av sociala aspekter, säger Karin Weman Josefsson.

– För den som inte vill ge upp träningen efter tre månader gör klokast i att bygga upp en inre motivation. Det har nämligen visat sig mer effektivt. Kvinnor är med andra ord mer benägna att hålla fast vid sin träning än män.

Fyra råd från Karin Weman Josefsson:

  1. Den inre motivationen är effektivare än den resultatinrikade motivation. Tränar du för att du tycker att det är kul och skönt för kroppen har du bättre odds än om du enbart stirrar dig blind på vilka resultat du gör.
  2. Gå inte ut för hårt. Är du nybörjare så börja med att öka vardagsmotionen och minska ditt stillasittande. Ta mobilen till hjälp som påminnelse och se till att gå upp och röra på dig när den ringer. Det ger samma hälsoeffekt som att sluta röka!
  3. Var snäll mot dig själv.

Läs hela artikeln på SVT Nyhter